Ashtanga Yoga

Ashtanga Yoga​

Ashtanga Yoga is voor mensen die van een uitdagende en zeer gestructureerde yoga practice houden. De houdingen zijn vooraf bepaald op basis van uw persoonlijke niveau. De houdingen worden in een constante flow en op je eigen tempo gedaan.

Ashtanga Yoga is een van de populairdere yogastijlen, en werd in 1975 geïntroduceerd door Sri K. Pattabhi Jois. Deze yogastijl bestaat uit het uitvoeren van specifieke opeenvolgingen van Ashtanga Yoga houdingen, die worden uitgevoerd in een continue, vloeiende, snelle manier. Ashtanga Yoga beoefenaars, of Ashtangis, bewegen snel van de ene pose naar de andere, getimed met elke inademing en uitademing.

Beginnen met Ashtanga Yoga​?

Vind Ashtanga Yoga​studio's bij jou in de buurt.

Wat maak Ashtanga Yoga speciaal?

In Ashtanga Yoga is de volgorde van de asana’s volledig vooraf bepaald, waardoor het zich onderscheidt van de meeste andere soorten yoga. Een oefening bestaat uit vier delen: openingsserie, een hoofdserie, een achteroverbuigende sequentie en een afrondende sequentie.

De openingsreeks begint met 10 zonnegroeten en een aantal staande asanas. Er zijn zes verschillende soorten hoofdseries waaruit de yogi kan kiezen op basis van ervaring en vaardigheid. Het is echter niet echt belangrijk om zo snel mogelijk de meest gevorderde series te leren. Het echte doel van Ashtanga Yoga is om de interne focus gedurende de hele practice te behouden. Daarom wordt dagelijkse (of regelmatige) beoefening sterk benadrukt in Ashtanga Yoga.

Wat veel mensen leuk vinden aan Ashtanga Yoga is dat het meestal wordt onderwezen en beoefend in Mysore stijl. Dit betekent dat elke student op zijn of haar eigen niveau en tempo door de practice gaat. Dus tijdens een les zal de instructeur toezicht houden op alle studenten terwijl ze zelf hun sequenties doorlopen. Als de student de sequenties eenmaal onder de knie heeft, kunnen ze alleen worden beoefend.

Wie kan Ashtanga Yoga beoefenen

Ashtanga Yoga wordt aanbevolen aan diegenen die de voorkeur geven aan een snelle en meer rigoureuze stijl van yoga beoefening. Het is niet zo dat je de houdingen snel na elkaar moet doen, maar de flow van de houdingen is zeker uitdagender dan in reguliere yoga praktijken. Alleen al de Primary Series bevat veel krampachtige houdingen en veel van de houdingen vereisen sterke arm- en spierkracht, die in de loop van de tijd wordt opgebouwd door de vele vinyasa’s. Als dit de eerste keer is dat je aan yoga doet en je bent al een tijd niet echt fysiek actief geweest, dan is Ashtanga misschien niet de stijl voor jou. Degenen die yoga meer voor meditatieve en spirituele doeleinden willen doen, kunnen betere stijlen proberen, zoals Ananda Yoga.

Dat gezegd hebbende, iedereen die een uitdaging aan wil gaan die zowel goede coördinatie als wat meer kracht vereist en zijn fysieke grenzen goed genoeg kent, kan zeker Ashtanga Yoga doen.

Ashtanga Yoga​

Voordelen van Ashtanga Yoga​

Naast een verhoogde focus en gevoel voor je lichaam, is Ashtanga Yoga ook goed voor diegenen die een cardio workout nodig hebben, omdat de bewegingen snel kunnen worden uitgevoerd en de beoefening de hartslag effectief kan verhogen. Ashtangi’s hebben ook baat bij een groter bewustzijn van de stroom en beweging van hun lichaam en een beter gevoel voor ritme. Ashtanga Yoga werkt ook goed om stress te verminderen en om vet te verbranden. Natuurlijk biedt het ook de fysieke voordelen die men van yoga krijgt, zoals gespierde en versterkte spieren en verhoogde flexibiliteit. De mogelijkheid om in je eigen tempo en op je eigen niveau te bewegen is een ander groot voordeel van Ashtanga Yoga.

Goed om te weten

Het is niet aan te raden om Ashtanga de eerste stijl van yoga te maken die je ervaart en beoefent. Waarom? Omdat velen vaak moeite hebben om de snelle stroom van bewegingen en poses bij te houden zonder voorkennis en ervaring in het beoefenen van yoga poses. We raden aan om een “makkelijkere” en langzamere yogales te volgen voordat je Ashtanga gaat beoefenen, vooral als je een yoga neophyte bent.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *