Hatha Yoga

Hatha Yoga

Hatha Yoga is een algemene term voor elke vorm van yoga die fysieke houdingen aanleert. Hatha Yogalessen dienen meestal als een zachte inleiding tot de basis houdingen van yoga.

In de kern is hatha yoga gewoon een yogastijl waarbij je beweegt door middel van asana’s en pranayama-ademhaling, die samen een meditatieve toestand creëren die je meestal in een goed humeur brengt tegen de tijd dat je je mat verlaat. Het is een fysieke yogastijl en een goede manier om houdingen te leren als je nieuw bent met yoga.

Beginnen met Hatha Yoga​?

Vind Hatha Yoga​studio's bij jou in de buurt.

Wie kan Hatha Yoga beoefenen

Hatha yoga kan voor alle niveaus zijn, afhankelijk van de leraar. De lessen zijn over het algemeen rustig, maar er kunnen ook lessen zijn met zwaardere houdingen. Lees de beschrijvingen van de lessen zorgvuldig, of praat van tevoren met de docent, om er zeker van te zijn dat je een geschikte les volgt.

Bij Hatha Yoga is het moeilijk om een aantal van deze criteria definitief te beoordelen, omdat de leraar veel vrijheid heeft om te kiezen wat hij onderwijst. Als je meer of minder van het lichaam-geest element wilt, blijf dan verschillende leraren uitproberen tot je een geschikte docent vindt.

Wat je kan verwachten van een Hatha Yogales

Er zijn tegenwoordig verschillende yogastijlen om uit te kiezen. Als een les gewoon als yoga wordt bestempeld, is het waarschijnlijk de Hatha-variant. Hatha wordt beschouwd als een zachte vorm van yoga die zich richt op statische houdingen en is zeer geschikt voor beginners. Maar ook al is het zacht, het kan nog steeds fysiek en mentaal uitdagend zijn.

Hoewel elke les varieert, afhankelijk van de instructeur, duren de meeste lessen tussen de 45 minuten en 90 minuten. De lessen beginnen meestal met een rustige warming-up, gaan over in meer fysieke houdingen en eindigen met een korte meditatie. Hier is een overzicht van een typische les:

  • Ademhaling: De meeste hatha yogalessen beginnen met een periode van focus op je ademhaling of pranayama. Terwijl je door de houdingen gaat, zal je leraar je eraan blijven herinneren om op je adem te focussen en kan verschillende ademhalingsoefeningen aanbieden om te proberen.
  • Houdingen: Yoga houdingen, ook wel postures of asanas genoemd, zijn een serie bewegingen die helpen balans, flexibiliteit en kracht te verbeteren. De houdingen variëren in moeilijkheidsgraad van plat op de grond liggen tot fysiek uitdagende houdingen. Als op enig moment tijdens de les een houding te moeilijk is, kan uw instructeur u een aangepaste houding geven.
  • Meditatie: De meeste lessen eindigen met een korte periode van meditatie. Tijdens deze periode van stille reflectie, kan je leraar je vragen om op je rug te gaan liggen en je bedekken met een deken. Sommige leraren nemen je mee door een geleide meditatie of gebruiken Tibetaanse klankschalen.


Een traditionele Hatha yogales eindigt met deelnemers die hun handen in een gebedshouding boven het hart houden, buigen en Namaste tegen elkaar zeggen.

Doel van Hatha Yoga

Hatha yogalessen gebruiken de ademhaling om een link te leggen tussen het lichaam en de geest. Hatha lessen bouwen flexibiliteit en kracht op terwijl de kans op blessures geminimaliseerd wordt. Deze veelzijdige stijl brengt het lichaam in balans en opent het. Je leert om de geest tot rust te brengen en aanwezig te zijn in het moment.

Geschiedenis van Hatha Yoga

In het Sanskriet betekent Hatha kracht. Hatha yoga ademhalingstechnieken zijn terug te vinden in zowel boeddhistische als hindoeïstische teksten uit de 1e eeuw, maar het duurde nog 1000 jaar voordat het gebruik van yogahoudingen, of asana’s, en adembeheersing werd opgetekend als een manier om vitale energie te versterken.

Klassieke Hatha yoga werd ontwikkeld in de 15e eeuw en omvatte richtlijnen voor de juiste instelling van yoga, asana’s, pranayama of ademhalingsoefeningen, mudra’s of handgebaren, en meditatie voor persoonlijke spirituele groei.


In de jaren 60 bracht de Maharishi Mahesh Yogi, de spirituele adviseur van The Beatles, een nieuwe dimensie van yoga naar de mainstream met een combinatie van transcendente meditatie en yoga, en de populariteit steeg explosief. Vandaag de dag staat hatha yoga bekend als een zowel fysieke als spirituele praktijk voor de gezondheid van lichaam en geest.

Voordelen van Hatha Yoga

Naast meer flexibiliteit en kracht, zal een hatha yoga beoefening leiden tot alle andere gebruikelijke voordelen van yoga-verminderde stress, lagere bloeddruk, meer energie en betere slaap.

Is Hatha Yoga iets voor mij?

Bent u geduldig? Moet je geduldiger worden? Zou je meer willen leren over de uitlijningspunten voor elke pose? De meeste hatha lessen gaan wat langzamer en geven je de kans om echt in de pose te komen. Als je alleen maar wilt bewegen en zweten, dan is dit waarschijnlijk niet de lesstijl voor jou. Als je een zachte, meer genuanceerde beoefening wilt ervaren, is dit een goede optie.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *