Het verschil tussen Hot Yoga en Bikram Yoga

Hot Yoga

Hot yoga kan verwijzen naar elke yogales die in een verwarmde yogastudio wordt gedaan. Hoewel er een paar stijlen van hot yoga lessen zijn, is Bikram yoga de oorspronkelijke hot yoga en een van de bekendste. Ook al gebruiken sommige mensen “hot” en “Bikram” door elkaar, de waarheid is dat alle Bikram yoga hot is, maar niet alle hot yoga Bikram is.

Beginnen met Hot Yoga?

Vind Hot Yoga​studio's bij jou in de buurt.

Hot Yoga

Hot yoga is vaak een vinyasa stijl waarbij de leraar de studenten instrueert in een reeks aaneengeschakelde houdingen. Tijdens de les wordt de ruimte meestal op een temperatuur van 32 tot 40 graden celsius gehouden.

Zoals je je kunt voorstellen, maakt een krachtige yogasessie bij hoge temperaturen het lichaam erg warm en veroorzaakt het overvloedig zweten. De bedoeling is dat de warmte je spieren losmaakt2 en het zweet helpt je lichaam te reinigen.

Bikram yoga is slechts één stijl van hot yoga. Andere populaire hot yoga-opties zijn de Canadese import Moksha yoga en CorePower yoga, een snel groeiende yogastijl. Veel lokale en onafhankelijke yogastudio’s bieden ook hun eigen stijl van verwarmde lessen aan.

Tips en voorzorgsmaatregelen

Hot yoga vereist voorbereiding en uitrusting die de hitte aankan:

  • Tijdens een hot yoga les zul je veel zweten op je yogamat. Mat handdoeken (of andere soortgelijke producten) zijn populaire hot yoga accessoires. Deze handdoeken worden over je mat gelegd om zweet te absorberen en de tractie te verbeteren. Veel studio’s verstrekken matten en handdoeken gratis of tegen een kleine vergoeding. Als je je zorgen maakt over ziektekiemen, vraag de studio dan hoe ze hun matten schoonmaken of neem gewoon je eigen mat mee.
  • Het zweten bij hot yoga betekent ook dat je de juiste yogakleding moet kiezen. Over het algemeen vinden vrouwen en mannen nauwsluitende topjes en capri’s of lange broeken het beste om uitglijden tijdens de houdingen te voorkomen.
  • De werkelijke temperatuur in een hot yoga les varieert per stijl en studio. Sommige kunnen zo heet zijn als 40 graden, waardoor de 20 graden kamers bijna koud lijken.
  • De slogan “de gifstoffen eruit zweten” is populair onder hot yoga studenten. De waarheid is dat zweten niet echt deel uitmaakt van het ontgiftingssysteem van ons lichaam, hoewel het je uiteindelijk wel een beter gevoel kan geven.
  • Zorg ervoor dat je voor en na de les veel water drinkt, zodat je niet uitdroogt. Je kunt ook kleine slokjes water nemen tijdens de les, maar te veel drinken tijdens de les kan een opgeblazen gevoel veroorzaken en kan je vermogen om je comfortabel te voelen in elke asana belemmeren. Het is niet aan te raden om binnen twee uur voor de les te eten.


Hot yoga wordt afgeraden voor zwangere vrouwen omdat het de lichaamstemperatuur kan doen stijgen.

Bikram Yoga

Bikram Choudhury is een hot yoga vernieuwer en grondlegger van het Bikram yoga systeem. Zijn methode is de oorspronkelijke stijl die zich afspeelt in een hete ruimte. Het is een unieke, vaste serie van 26 houdingen, inclusief twee pranayama oefeningen, die elk twee keer worden uitgevoerd in één enkele les van 90 minuten.

Sommige hot yoga lessen kunnen een Bikram format volgen, maar andere niet. Lessen die specifiek aangeven dat ze Bikram lessen zijn, volgen over het algemeen de eigen 26-houdingen vorm. Maar een niet-Bikram hot yoga les kan elke serie yoga houdingen zijn in een verwarmde ruimte.

Achtergrond Bikram Yoga

Choudhury werd geboren in Calcutta, India, in 1946. Hij was een yogakampioen in zijn jeugd, net als zijn vrouw Rajashree. In 1974 richtte Choudhury het Yoga College of India op in Beverly Hills, Californië, om zijn methode te onderwijzen. Het werd al snel een van de meest populaire stijlen van yoga asana beoefend in het Westen.

Toen Bikram’s yogalessen leden van de Hollywood elite begonnen aan te trekken, begon hij een steeds opzichtiger levensstijl aan te nemen. Hij werd bekend door zijn wagenpark van sportwagens en het dragen van dure juwelen.

Kinderhouding (Balasana) met ondersteuning

Deze klassieke vorm kan uitgevoerd worden met een paar gestapelde dekens in de lengte geplaatst tussen de binnenste dijen om het torso op te tillen en te ondersteunen. Ga vanuit een tafelpositie naar achteren naar je hielen toe zitten, spreid je knieën en breng je grote tenen naar elkaar toe. Buig uw ellebogen om uw onderarmen op de vloer te laten rusten terwijl u uw bovenlichaam op de dekens legt. Draai je hoofd naar een kant en dan naar de andere kant ongeveer halverwege de pose.

Optioneel: Leg een extra deken half opgerold onder de toppen van je voeten om je enkels te ondersteunen.

Ondersteunde Brug Houding (Setu Bandha Sarvangasana)

Ga op je rug liggen met je knieën gebogen en je voeten op de grond op heupafstand van elkaar met je armen langs je zij. Druk je voeten in en gebruik je hamstrings om je bekken een paar centimeter op te tillen. Schuif een yogablok of stapel boeken onder je heiligbeen (het gebied onder in de rug) en zorg ervoor dat je staartbeen wordt ondersteund. Om eruit te komen, til je je heupen op en verwijder je het blok, waarna je langzaam weer naar beneden zakt.

Achterovergebogen Draai (Supta Matsyendrasana) met steun

Ga op uw rug liggen, met uw knieën gebogen en uw voeten op de grond, en laat uw knieën langzaam naar één kant zakken. Plaats twee gestapelde yogadekens of een bolster in de lengte tussen uw binnenste dijen en knieën. Je armen kunnen wijd of naast je rusten of op een andere manier zodat je schouderbladen verankerd blijven aan de vloer.


Optioneel: Een extra deken kan gedeeltelijk worden opgerold en onder de achterkant van uw nek (cervicale wervelkolom) worden gelegd voor ondersteuning.

Been-op-de-muur-houding met steun (Viparita Karani)

Breng de korte kant van je mat naar een muur en plaats een bolster of ongeveer drie gevouwen dekens enkele centimeters van de horizontaal geplaatste muur. Leg een extra gevouwen deken in de lengte op je mat aan de bovenrand van de bolster. Ga zijwaarts de vorm in en breng je kont dicht tegen de muur terwijl je je onderrug op de bolster laat rusten en je benen naar boven strekt. Ga achterover liggen zodat de extra deken uw ruggengraat ondersteunt. Je armen kun je wijd of naast je zij laten rusten.

Optioneel: Plaats een zandzak op de zolen van uw voeten.

Ondersteunde Corpse Pose (Savasana)

Je kunt deze traditionele rusthouding ondersteunen door een bolster of opgerolde deken achter de achterkant van de knieën te leggen. Gebruik een extra deken om je lichaam te bedekken en plaats een oogkussen of oogmasker over je ogen.

Wat je kunt verwachten tijdens een Restorative Yogales

Bereid je voor op een diepe ontspanning wanneer je een herstellende les bijwoont, of het nu online is of in levende lijve. Verwacht dat de docent je vertelt welke hulpmiddelen je nodig hebt voor de les. De docent zal waarschijnlijk zachte muziek draaien en de lichten dimmen als je in een yogastudio bent.

Als het koud is, houd dan je sokken en een sweatshirt aan, want je warmt je lichaam niet op zoals je dat zou doen in een meer actieve yogales. Bij sommige houdingen kan de docent je aanraden om je in dekens te hullen voor extra warmte en gezelligheid.

Nadat je een houding hebt aangenomen met al je attributen, houd je de houding voor een langere periode vast, soms wel 10 of 20 minuten. In deze passieve houdingen ligt de nadruk op gemak en loslaten. Je kunt zelfs in slaap vallen. Dit kan een teken zijn dat het zenuwstelsel zich aan het herkalibreren is naar een “rust en vertering” staat in plaats van “vecht of vlucht”.

Je blijft je de hele tijd concentreren op je ademhaling. De leraar kan je door een meditatie heen praten of muziek draaien, afhankelijk van zijn stijl. Het kan zijn dat je maar vier of vijf houdingen doet in de loop van een hele les.

Als je eenmaal de basisopstellingen voor een paar houdingen hebt geleerd, is het makkelijk om restorative yoga thuis te doen. Je moet een paar props in elkaar zetten, maar veel houdingen kunnen worden gedaan met slechts een paar dekens of kussens.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *