Wat is kundalini yoga?

Kundalini Yoga

In de afgelopen 60 jaar is yoga uitgegroeid van een weinig bekende, esoterische Indiase praktijk tot een centrale activiteit in de culturele mainstream. Maar terwijl yoga overal ter wereld in de stad te koop is en bijna iedereen er wel eens van gehoord heeft, blijft yoga een mysterie voor mensen die het nog nooit geprobeerd hebben. Dat komt omdat het zich verzet tegen een eenvoudige definitie.

Yoga is een diverse en diffuse praktijk met talrijke draden die op vele manieren met elkaar verweven kunnen worden. Wat de zaak nog ingewikkelder maakt, is dat de term yoga al duizenden jaren in gebruik is en vele malen van betekenis is veranderd. Om te beginnen met uit te pakken wat hedendaagse yoga is, laten we eens kijken naar de evolutie van yoga en hoe het vandaag wordt beoefend.

Beginnen met Kundalini Yoga?

Vind Kundalini Yoga​studio's bij jou in de buurt.

Wat is Kundalini Yoga?

Kundalini Yoga is een combinatie van beweging, ademhaling (pranayama), meditatie en chanten. Het doel is niet alleen om het lichaam sterker en energieker te maken, maar ook om je niveau van zelfbewustzijn en bewustzijn te verhogen.

De Kundalini is onaangesproken energie, opgerold aan de basis van de ruggengraat.1 Deze energie kan door het lichaam omhoog worden gezogen, waarbij elk van de zeven chakra’s wordt gewekt. Volledige verlichting vindt plaats wanneer deze energie de kruinchakra boven op het hoofd bereikt.

Kundalini energie wordt vaak voorgesteld als een slang, opgerold aan de onderkant van de ruggengraat.

Omdat Kundalini Yoga meer spiritueel is, verschilt het van op oefening gebaseerde vormen van yoga zoals Iyengar Yoga, Bikram Yoga, en Power Yoga. Hoewel Hatha Yoga ook een zekere mate van zelfreflectie inhoudt, heeft het niet het chanten van Kundalini Yoga.

Bij het beoefenen van Kundalini, is het nuttig om te weten wat bepaalde termen betekenen. Dit omvat kriya’s, mudra’s, mantra’s, en chakra’s.

Kriyas

Kundalini Yoga asana opeenvolgingen worden kriya’s genoemd. Elke kriya is een vooraf ingestelde serie houdingen die wordt uitgevoerd met een specifieke ademhalingstechniek, waarbij de energiestroom naar bepaalde delen van het lichaam (bandha genoemd) wordt geblokkeerd om de effecten van de houding te versterken.


Sommige kriya’s kunnen bestaan uit snelle, herhalende bewegingen. In andere houdingen worden de houdingen enkele minuten aangehouden. In een groepsles zal de leraar meestal een reeks kriya’s kiezen die voor de meeste mensen gunstig zijn.

Mudras

Mudra’s zijn de gebaren die je maakt als je yoga doet, meestal met je handen. Elk gebaar geeft een andere boodschap aan de geest en het lichaam.

De Anjali mudra is misschien wel de bekendste. Deze wordt ook wel de gebedshouding genoemd en houdt in dat je de handpalmen tegen elkaar plaatst met de duimen tegen je borst. Deze mudra kalmeert de geest en brengt harmonie aan beide kanten van het lichaam.

De Gyan mudra is de meest voorkomende Kundalini Yoga mudra. Om deze te doen, breng je je duim en wijsvinger samen, waarbij je druk uitoefent, terwijl de overige vingers gestrekt zijn. Deze mudra helpt om kennis te bevorderen en ontvankelijkheid aan te moedigen.

Mantras

Onderdeel van de Kundalini Yoga is het chanten van mantra’s of positieve affirmaties. Vaak worden deze mantra’s in Gurmukhi gezongen, hoewel ze soms ook in het Engels worden uitgesproken. Enkele mantra’s die je tijdens een Kundalini Yoga sessie kunt gebruiken zijn:

  • Sat Nam, wat betekent “Ik ben waarheid” of “Waarheid is mijn identiteit”
  • Ong So Hung, wat betekent “Schepper, ik ben Gij”
  • Guru Guru Wahe Guru Guru Ram Das Guru, wat betekent “Wijs, wijs is degene die de Oneindigheid dient”
  • Ong Namo Guru Dev Namo, wat betekent “Ik buig voor de Scheppende Wijsheid, ik buig voor de Goddelijke Leraar van binnen”

Chakra's

Elke kriya wordt geassocieerd met een bepaalde chakra. Er zijn zeven chakra’s, of energiepunten, in het lichaam. Het openen van deze chakra’s helpt de geest en het lichaam op één lijn te houden, waardoor een optimale mentale en fysieke gezondheid en welzijn ontstaat.

Voordelen van Kundalini Yoga

Kundalini Yoga biedt voordelen voor mensen van alle leeftijden. Sommige van deze voordelen zijn mentaal, terwijl andere fysiek zijn.

Verminderde Stress en Angst

Uit een onderzoek onder leerlingen van de basisschool en middelbare school bleek dat leerlingen na 10 weken Kundalini Yoga “significant verbeterde” niveaus van stress en veerkracht hadden. Vergelijkbare resultaten zijn gevonden op de stressniveaus van volwassenen.

Een ander onderzoek meldt dat deze vorm van yoga ook nuttig kan zijn voor mensen met een posttraumatische stressstoornis (PTSS). Andere studies hebben Kundalini Yoga in verband gebracht met het verminderen van angst bij mensen met een gegeneraliseerde angststoornis.

Verbeterde cognitie en stemming

Een onderzoek uit 2017 wijst uit dat, hoewel cognitieve achteruitgang gebruikelijk is naarmate we ouder worden, een 12 weken durend Kundalini Yoga programma helpt bij het verbeteren van leeftijdsgerelateerde cognitieve stoornissen (zowel geheugen als executief functioneren). En dat doet het zowel op korte als op lange termijn.

Uit deze studie bleek verder dat Kundalini Yoga ook positieve effecten heeft op de stemming. Proefpersonen die deze yogastijl beoefenden hadden verbeteringen in hun gevoelens van depressie en apathie, en rapporteerden hogere niveaus van veerkracht.

Gezondere bloedsuikerspiegel

Als je diabetes type 2 hebt, reageert je lichaam niet zoals het zou moeten op insuline. Hierdoor maakt het meer insuline aan, waardoor de bloedsuikerspiegel stijgt.

Onderzoek wijst uit dat Kundalini Yoga kan helpen door deze bloedsuikerspiegel te verlagen, gedeeltelijk door het verminderen van hormonen die de bloedsuiker afscheiding verhogen. Het helpt ook om gewicht te verminderen, wat gunstig is voor mensen met diabetes type 2, omdat overgewicht bijdraagt aan deze ziekte.

Beter Flexibiliteit

Als je flexibeler wilt worden, kan Kundalini Yoga helpen. Uit een onderzoek onder 60 universiteitsvrouwen bleek dat 16 weken lang zes keer per week een 60 minuten durende training de flexibiliteit van de deelneemsters “aanzienlijk verbeterde”.

Verhoogde flexibiliteit kan mogelijk rugpijn helpen verminderen door de spieren en gewrichtsbanden te rekken. Dit wordt versterkt doordat yoga de bloedsomloop stimuleert, waardoor het lichaam genezende zuurstof en voedingsstoffen naar de pijnlijke plek kan brengen.

Wat kun je verwachten in een Kundalini Yogales

Een Kundalini les begint met een korte chant gevolgd door een warming-up om de ruggengraat te strekken en de flexibiliteit te verbeteren. Van daaruit ga je over naar de kriya’s voordat je eindigt met een meditatie die vergezeld kan worden door de leraar die op een grote gong speelt en een slotlied.

Een gepersonaliseerde sessie kan beginnen met een numerologische analyse en diagnose van welke chakra’s geblokkeerd lijken te zijn. Vervolgens worden specifieke kriya’s voorgeschreven om te helpen evenwicht te brengen en prana door alle chakra’s te bewegen.

Kundalini studenten dragen vaak witte kleding en hoofddoeken, maar voel je niet verplicht om deze kledingstijl aan te nemen wanneer je de les volgt. Je kunt ook oefenen in yogabroeken en andere kleding die je naar een andere yogales zou dragen.

Sommige Kundalini beoefenaars gebruiken schapenvachten in plaats van yogamatten. Dit werd oorspronkelijk aanbevolen als een manier om het lichaam te scheiden van de magnetische aantrekkingskracht van de aarde. Het is echter optioneel. Zelfs sommige van de meest toegewijde Kundalini yogi’s hebben bezwaar tegen dit advies op ethische gronden.

Is Kundalini Yoga Gevaarlijk?

Sommige mensen vrezen Kundalini Yoga meer dan andere vormen van yoga vanwege het vermogen om emoties zoals depressie en angst “op te wekken”. Volgens anderen kan het beoefenen van Kundalini Yoga zelfs leiden tot een psychotische inzinking of het op een andere manier nabootsen van een geestesziekte.

Onderzoek wijst uit dat dit soort negatieve bijwerkingen kunnen worden verminderd door het beoefenen onder begeleiding van een Kundalini Yoga expert.12 Daarnaast kunnen bepaalde voorzorgsmaatregelen en voorbereidingen nodig zijn om een positieve ervaring te creëren.

Geschiedenis van Kundalini

Kundalini yoga werd in 1968 naar een westers publiek gebracht toen Yogi Bhajan les begon te geven in Californië. Hij stichtte 3HO (de Gezonde, Gelukkige, Heilige Organisatie) in 1969 om Kundalini yoga aan een breder publiek te introduceren.

Voordien werd Kundalini alleen in India onderwezen en werd het doorgegeven in de goeroe-leerling traditie. Hoewel deze vorm van yoga nog niet eerder aan het publiek was aangeboden, vond Yogi Bhajan dat iedereen de kans moest krijgen om van de voordelen te genieten.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *